HOME     |    ABOUT     |    CATEGORIES    |     LINKS    |     CONTACT    |     SUBSCRIBE
______________________________________________________________________________________________________________________________

Renoveringsuppdatering


Idag visar jag några bilder av en gård uppe i norr som jag förevigade då vi besökte den under jullovet. Det här gamla huset har klarat sig väl från hårdhänta renoveringar.
Vi bor också i ett gammalt hus men det har inte många likheter med huset på bilden, vårt ligger i en helt annan del av landet, är en helt annan typ av byggnad och det har tyvärr inte klarat sig lika bra från hårdhänta renoveringar. I vårt hus har man tyvärr gjort ganska stora ingrepp i planlösningen men som tur är finns vår gård med tillhörande uthus mycket väl dokumenterad i form av bilder och ritningar i nordiska muséets arkiv i Stockholm. Ja, tom låsen i uthuset finns dokumenterade. I vår renovering har vi utgått från planlösningen i ritningen från tiden omkring sekelskiftet 1800/1900. Vi har absolut inte för avsikt att återskapa miljön till fullo men den ursprungliga planlösningen har vi tagit fasta på eftersom vi tycker att den har så mycket bättre rumssammanhang. Någon gång på 30-40 talet så flyttade man köket till en annan del av huset. Vi har valt att flytta tillbaka köket till dess ursprungliga plats. Detta har gjort vår köksrenovering till en ganska stor och arbetssam renovering. Köksrenoveringen har tagit tid och ännu har vi inte fått den nya spisen installerad så för närvarande har vi diskbänken i det nygamla köket och spisen i det gamla fyrtiotalsköket, så ni kan ju föreställa er hur opraktiskt det är och hur otrevligt det ser ut i det rum där spisen står, ett utrivet kök.... Men nu är det bara lite, lite arbete som återstår i köket och badrummet. Elektrikern har äntligen låtit meddela att att han kommer att komma till oss inom de närmaste 14 dagarna för att slutföra det elektriska arbete som återstår i köket och nya badrummet. Ni må tro att han är efterlängtad. Detta gör att vi tror och hoppas att det nya köket- och badrummet kommer att bli klart under januari /februari. Efter det ska vi ta tag i det gamla köket som ska få bli mitt nya arbetsrum. Vi planerar att arbeta med arbetsrummet under februari och mars månad. Sedan när det blir varmare och man kan stänga av vattnet och värmen tillfälligt räknar vi med att dra igång nästa stora projekt som jag kommer att berätta mer om längre fram.
Jag tycker att det är trevligt med före- och efterbilder eftersom det får en att inse att man faktiskt får en del saker uträttade även om man ibland tycker att man bara vimsar omkring. Eftersom jag vill hålla den här bloggen så ren och enkel som möjligt så har jag bestämt mig för att samla diverse "före bilder" på ett annat ställe, i en slags bakficka som jag kallar för bakgården. Mer om bakgården längre fram.

©2010 Katarina S.A. gnistrande snö. all rights reserved.