HOME     |    ABOUT     |    CATEGORIES    |     LINKS    |     CONTACT    |     SUBSCRIBE
______________________________________________________________________________________________________________________________

Mera textilier






Jag har en hel del gamla kläder från tiden omkring sekelskiftet, både barn- och vuxenkläder. De har förvarats på en vind i mer än hundra år och jag är fascinerad över att samtliga kläder är så välsydda och framförallt så välbevarade. Det är extra kul att jag vet vem som ägde dem, en kvinna som föddes runt mitten av 1800-talet, och som var utomordentligt duktig på att sy. Samtliga kläder lär hon ha sytt själv. Kjolen på bilden är sydd i ett lite grövre linnetyg, man kan se en del av linnets fibrer, i tyget. Det var antagligen en lite enklare underkjol för vardagsbruk. Ni lär få se fler bilder från min vindskammarskatt här framöver...och nej, det är inte jag som bär kläderna på dessa bilder.

Hjärtligt tack för alla rara hälsningar i föregående inlägg!

Ha en skön Valborg!

©2010 Katarina S.A. gnistrande snö. all rights reserved.