HOME     |    ABOUT     |    CATEGORIES    |     LINKS    |     CONTACT    |     SUBSCRIBE
______________________________________________________________________________________________________________________________

Den botaniske hemulen


Bild 1 hämtad här

Grattis på födelsedagen min älskade lilla Hemul!

Eftersom vi för första gången inte ses på din födelsedag så skickar jag Dig dessa rader...


Hemuler lär ju vara samlare vilket inte riktigt passar in på Dig, 
möjligen är Du en samlare av vackra tankar och minnen.
Jag väljer istället att ta fasta på Hemulens botaniska sida. 

Min lilla Hemul fick tidigt sitt intresse för naturkunskap och biologi,
förstoringsglaset användes alltid flitigt
På dagis var naturpromenaderna i Lill-Jansskogen med biolog Pelle en höjdare
Du pratade ofta om allt som Pelle lärt er 
de gånger han kom från universitetet till skogen
för att träffa er dagisbarn

Under Dina första år var Du dessutom till frisyren lik Hemulen, 
det tillsammans med Ditt intresse och det där förstoringsglaset 
gjorde Dig till en självklar Hemul

Egen rabatt i trädgården har Du, 
som Du själv grävt för hand i unga år och sedan komponerat helt på egen hand.
En lika vacker som klok rabatt, i en fantatsisk blandning!
Varje vår och försommar blommar Dina favoriter - löjtantshjärtana - här hemma,
katterna tycker om att ligga i den lilla skogen av kattmynta
och av temyntan blir det vackra blommor & gott te.
Den vita rosen, kronan på verket,  påminner om Dig. 
(nu minns jag inte om det är en Mme Hardy eller jungfrurosen Alba Maxima
eller en Comte de Chambord, tippar på den förstnämnda)
Dess vackra vita kronblad går så fint ihop med lillebrors blåbärsbuske
Älskade barn – mina små trädgårdsmästare <3 <3

Liten Hemul börjar bli stor,
som liten tillverkade Du själv ett par glasögon 
som Du hade när du lekte professor,
ibland var Du tågkonduktör, ibland var Du sockerbagare,
ja, lekarna var otaliga och Dina professioner många,
nu läser Du till doktor och samlar på kunskap,
 jag tror nog att Du befinner Dig i Ditt rätta element.
Kloka, vackra blomma!

krammar från mamma

©2010 Katarina S.A. gnistrande snö. all rights reserved.