HOME     |    ABOUT     |    CATEGORIES    |     LINKS    |     CONTACT    |     SUBSCRIBE
______________________________________________________________________________________________________________________________

Änglar i trädgården


Så kom då äntligen snön,  så tyst och stilla!

Slutar aldrig förundras över hur snö som faller så ljudlöst, snöflingor som singlar så stilla ned från himmelen kan förändra världen så grundligt. Snöflingor är magiska! De kan i ett trollslag göra hela världen vacker - fulhet och grå tristess lindar de in i vit, skimrande glömska.

Kvällar med nyfallen snö är också magiska. Överallt där jag bott, oavsett om det varit stad eller landsbygd - om jag haft någon trädgård eller inte, så brukar jag komma att tänka på Kajsa Kavat när jag om aftonen kikar ut över en värld som täckts av  nyfallen snö. Ni vet när Kajsa och hennes mormor läser den där versen om att det går en ängel runt vårt hus, sen när snön faller om julaftonskvällen så smyger sig Kajsa upp för att  kika ut genom sängkammarens fönster och konstaterar lyckligt att hela trädgården är full med änglar. Så är det nog, änglar och snö hör på något vis ihop.

När jag nu tänker efter så fanns det visst lite trädgårdsfeeling även i stan. I den första lilla lägenheten där vi bodde, i ett hus från 1891 så hade vi två balkonger, ut mot det som måste vara Stockholms innerstads största och grönaste innergård, som hängde ihop med en gammal kyrkträdgård (inte kyrkogård utan just kyrkträdgård) , där fanns gröna gräsmattor, rabatter, fläderbuskar, körsbärsträd och ja tom med vinbärsbuskar . Vår gård och den fantastiskt vackra portalen som ledde in till gården var ofta föremål för stadsvandringar. I den andra lägenheten istan, där vi bodde som var mer av en våning än lägenhet, med höga sekelskiftes-pardörrar överallt och med extra köksingång, hade vi utsikt mot tre håll eftersom det var en hörnlägenhet. Där fanns en söt liten innergård men inte i närheten av så stor och grön som den förra gården. Men om man öppnade fönstret mot gatan och sträckte på sig, så att snöflingorna kunde nudda ansiktet, då hade man utsikt mot två parker; Vasaparken i den ena ändan och Hälsingehöjden i den andra. Inte alls så pjåkiga trädgårdar för att vara storstad :-).

I fall vi inte ses innan jul så får jag önska alla en riktigt God Jul och ett gott Nytt År!

Det är dock mycket möjligt att vi ses alldeles strax igen, för jag har massor av bilder och tankar som jag tror vill komma ut i bloggform :-)
(Fotot tog jag inte ikväll, utan i november för ett år sedan).


Angels in the Garden

Merry Christmas and a Happy New year in case we don't meet before Christmas (but I actually think we do...)

©2010 Katarina S.A. gnistrande snö. all rights reserved.