HOME     |    ABOUT     |    CATEGORIES    |     LINKS    |     CONTACT    |     SUBSCRIBE
______________________________________________________________________________________________________________________________

Septembertårta & Indiansommar



Det är inte så ofta vi har tid för att baka men när vi väl gör det så är det alltid lika uppskattat. Idag provade vi göra en för oss ny tårta som smakade mums!

Här har vi haft indiansommar, ja hela september har bjudit på massor av sol och värme. I helgen har jag kunnat jobba utomhus iförd endast bikini, så varmt har det varit. I trädgården är det också sommar, där prunkar det som bara den. De remonterande rosorna blommar på nytt, dahliorna, floxen, malvan, ringblommorna och solrosorna blommar ikapp och flera av örterna i min pyttelilla örtagård har gått i blom. Det är verkligen en vacker tid och jag är så otroligt tacksam över att jag kunnat arbeta hemifrån de senaste tre veckorna. Jag har försökt komma ihåg att ta små promenader både morgon och eftermiddag för att riktigt hinna njuta av dessa ljuvliga höstdagar. Jag har en tuff höst framför mig med mycket resande då jag tvingas vara borta från familjen ganska mycket vilket är något jag avskyr. Så det gäller att ladda batterierna ordentligt nu.

För övrigt så kan jag informera om att jag älskar ringblommor och använder dem till allt möjligt, ofta för att dekorera både bakverk och mat. Är sugen på att prova göra ringblomssmoothie, det ska visst vara väldigt nyttigt och vilken härlig färg det måste bli på den, är det någon som har provat?

En härlig höstvecka önskar jag er alla!

Septembertårta

Enkel chokladtårtbotten efter grundrecept

5dl hårt vispad grädde

1tsk vaniljsocker

4 msk messmör

Blåbär efter tycke och smaka

Rör ner socker, messmör och blåbär i grädden. Bred ut gräddblandningen över tårtbotten och garnera med något som du gillar. Här har jag använt citronmeliss och ringblomma - från egen trädgård förståss ;-)

©2010 Katarina S.A. gnistrande snö. all rights reserved.