HOME     |    ABOUT     |    CATEGORIES    |     LINKS    |     CONTACT    |     SUBSCRIBE
______________________________________________________________________________________________________________________________

Stella Nova - Vinterstjärna




Tusen tack för alla gulliga kommentarer, jag blir så glad!


Den här veckan har det varit galet mycket och jag har inte riktigt hunnit med bloggandet :-/


Här kommer några bilder av min kära vinterstjärna. Stella Nova - den nya stjärnan - så kallade arkitekten Tom Rantil sina stjärnor. Han vek dem själv för hand i vackert vitt papper på sitt arkitektkontor på söder. På den tiden var det inte så vanligt med vita stjärnor. Det sägs att när Tom hängde upp sin stjärna i arkitektkontorets fönster så blev den upptakten till den stjärnornas invasion som sedan följde. Stjärnorna gjorde snabbt succe och tog slut blixtsnabbt. Glömmer aldrig första gången jag såg stjärnan, jag blev kär i den med en gång, det där vita lite kalla skenet var det något alldeles speciellt med. Jag lyckades inte få tag på någon av hans stjärnor den julen. Överallt i de affärer som de sålt den, var de slut. Sorgligt nog dog Tom Rantil kort därefter och inga fler stjärnor skapades i hans kontor på Nytorgsgatan. Så en februaridag när jag var med barnen på stadsbiblioteket för att låna lite böcker så fick jag syn på dem, lite undangömda, djupt inne på en hylla i museibutiken. Två ex av Tom Rantils originalproduktion fanns kvar. Gissa om jag blev lycklig. Givetvis köpte jag dem båda med en gång :-)
Sedan några år tillbaka så finns denna ljuvliga stjärna återigen i produktion. Den säljs genom Asplunds.

Stella Novas upphovsman finns inte längre kvar bland oss men hans stjärnor lyser fortfarande vidare i decembermörket...

©2010 Katarina S.A. gnistrande snö. all rights reserved.